Codi per fer-se la foto
Escrit per Aaloy a 21 de April , 2012 a les 7:32 p.m.
L'altra dia vaig llegir una notícia que s'havia donat una subvenció a una empresa per a desenvolupar un programa que es posaria a disposició pública (no vaig aclarir si com a codi obert o no). Això se suposa que és una manera que tenen les administracions d'afavorir un sector donant-li part de la feina feta.
En principi no hi veig res dolent amb això. Com a partidari i defensor del codi lliure veig amb bons ulls que les administracions alliberin programari per a posar-ho a disposició de la societat, pel problema que li veig és que com moltes altres vegades les intencions no van acompanyades d'una visió i comprensió de què és el programari lliure i de com evoluciona.
En aquest cas, com en tants d'altres que promou l'administració, la tecnologia elegida pel concurs va ser Java-J2EE. Tecnologia que encara que estigui molt estesa en l'empresa pública, ja no ho està tant en petites i mitjanes empreses.
Una implementació de referència feta per a posar-la a disposició de les PIMES feta amb Java (o .Net) és una mala idea. Costa molt desplegar la tecnologia i fer-se amb el codi.
Per a que el programa alliberat pugui evolucionar i es faci servir, com hauria de ser l'objectiu principal, hem de preveure que el nivell d'entrada del programador ha de ser el més suau possible. És a dir, no s'ha de fer el programari pensant sols amb el client final, sinó pensar que el client serà el programador i per tant cal fer-li la feina fàcil.
Crec que és un dels motius del perquè els projectes Python (Rails o PHP) creixen de manera molt més ràpida que els projectes Java, per una par el llenguatge en sí fa que siguin molt més bons de programar, però a més la incorporació de nous programadors és molt més senzilla, ja que són llenguatges molt més bons de seguir si els comparam amb Java.
Les grans empreses, les que ja fan feina amb Java i tenen pressupost multimilionaris en programació el més probable és que si necessiten el programa que fa l'administració ja se'l facin o ja el tinguin fet. Les PIMES sols l'utilitzaran si hi ha programadors que li donin suport i en puguin fer el manteniment, i si aquest manteniment està a l'abast del seu pressupost. Fer-ho amb Java/.Net per la conveniència de l'administració no és més que un malbaratament de recursos, ja que el cost del suport que pugui donar un programador local en Java serà molt més gran i necessitarà molt més temps. Potser tan gran que no sortirà a compte a la PIME utilitzar la tecnologia.
Fer el mateix amb un llenguatge com a Python té l'avantatge de que la lectura del codi és tan clara que es pot portar a un altra llenguatge fàcilment, i que le modificacions i el nivell d'entrada per al programador local són més senzilles. La PIME és més probable que ho pugui pagar, és més senzill que tot o part del programa es pugui incorporar a altres aplicacions i fer-lo evolucionar.
Les bones intencions no basten, no és cosa de fer l'anunci i fer-se la foto, sinó que és important que la feina tingui continuïtat.
Traducciones/Translations by apertium
6 comentaris, 0 trackbacks (URL) , Tags: Informàtica Python Codi lliure
Comentaris
1 Comentari de Carles a les 09:04 del Sunday 22 Apr de 2012
En part estic d'acord amb tu, però pens que és més important la implementació feta que la tecnologia emprada. Es poden fer implementacions males de seguir en PHP o Python I implementacions molt netes i estructurades en Java o Net.
2 Comentari de Yo a les 10:04 del Sunday 22 Apr de 2012
Es un punto de vista interesante, pero discrepo en un punto.
Si bien es cierto que las pymes lo usaran en la medida en que cuenten con programadores, es mucho mas cierto que es mas fácil encontrar perfiles Java / j2ee que python en la actualidad.
3 Comentari de aaloy a les 11:04 del Sunday 22 Apr de 2012
@carles Don per suposat directament que el codi és bo, ja que en cas contrari vol dir que no s'ha fet un bon seguiment del desenvolupament.
@Yo Per una PIME no es tan sols cosa de trobar programadors sinó que el cost pugui ser assumible.
El meu punt de vista és que aquests tipus de desenvolupaments no sols han de tenir en compte la utilitat del que es vol alliberar, sinó també la comunitat de programadors de codi lliure que se suposa que ho haurà de dur endavant i la seva possible evolució.
Lo de "es más fácil encontrar x o y" no és rellevant. El que és rellevant és quan fàcil és que un programador es senti atret per un producte per tal de dedicar-li hores a veure com està fet per dintre i en vulgui donar suport. @Yo em reconeixeràs que una gran part d'aquesta gent "fácil de encontrar" no està fent feina a les PIMES, sinó a grans empreses que es poden permetre que el cost de desenvolupament es tripliqui respecte a altres tecnologies, perquè el seu director d'informàtica també ha sentit que "és más fácil encontrar..." i no pensen que el que es més barat a la llarga és formar al personal.
4 Comentari de Yo a les 08:04 del Monday 23 Apr de 2012
Lo del "es mas fácil encontrar" SI es relevante, y tu argumentación me da pie a mi razonamiento, si hay mas, es mas barato, por lo que la pyme podrá asumirlo. Basta ver la trayectoria de caib-dgtic, con un estandard de desarrollo basado en j2ee, que ha supuesto que en Mallorca exista una red de empresas que soporta ampliamente j2ee en sus carteras de servicio.
Un director de informática puede equivocarse a veces, pero ante la duda, siempre optara por el
Mal menor. Aun recuerdo buscar programadores de cobol.. No me digas que "es mas fácil encontrar" no es relevante.
Por otro lado, me parece que llevas toda la razón en que no solamente es cuestión de liberar, si no también crear comunidad para que el código liberado tenga continuidad. Imagino que si las ccaa liberan código en j2ee, será por que, primero, es hasta ahora, la especificación de su estandard de desarrollo, y segundo, ya lo tienen implementado así; no me parecería bien que programasen en 20 lenguajes para satisfacer a todos.
Como conclusión, que me estoy pasando dando la txapa, en mi opinion me gusta que se libere código, sea en el lenguaje que sea.
Pd: me encanta tu blog, y lo que estas haciendo por la difusión de Python en nuestra isla.
5 Comentari de Domingo a les 01:04 del Monday 23 Apr de 2012
Pots posar un enllaç a la notícia que comentes? gràcies.
6 Comentari de aaloy a les 11:04 del Tuesday 24 Apr de 2012
@Domingo la notícia venia del Cenatic, però és més anecdòtica que no res. Vull dir, que quan l'administració fa alguna cosa amb intenció de que després la mantengui la comunitat o servir d'implementació de referència, és molt important fixar bé els objectius i entendre com funciona la comunitat de programari lliure.
Estic d'acord amb @Yo que és més important que s'alliberi codi que la tecnologia en si si aquest codi ja existia, però no en que es faci de bell nou amb la intenció final de que sigui mantingut per la comunitat i fet servir per les PIMES i no es faci amb tecnologies que en facilitin la implantació i desenvolupament. En el món PIME això vol dir que han de ser tecnologies amb baix impacte econòmic.
